Beta-alanina

Beta-alanina należy do aminokwasów, które nie budują białek. Jednak, ze względu na szereg specyficznych funkcji, jakie pełni w naszym organizmie, chętnie wykorzystywana jest przez szerokie grono sportowców. Jest prekursorem bardzo silnego przeciwutleniacza - karnozyny, co stanowi jej główny element funkcjonalny w suplementacji. Karnozyny należy do dipeptydów, które regulują gospodarkę pH w naszym organizmie. Oznacza to, że będzie ona odpowiedzialna na utrzymanie odpowiedniego pH w naszym ciele, co przekłada się na funkcję mięśni.

beta alanina

Beta alanina działanie

Podczas suplementacji beta-alaniną, doznajemy na poziomie komórkowym działania, które dąży do obniżenia poziomu kwasu mlekowego. Sprawia to, że możemy dłużej wykonywać serię ćwiczeń, zanim wystąpi zmęczenie mięśnia, blokujące dalsze działanie. Co więcej, karnozyna odpowiadać będzie za transport jonów wodorowych, co skuteczniej skracać będzie czas odpoczynku między seriami, szybciej przywracając odpowiednie pH mięśnia. Działanie beta-alaniny skutecznie poprawia również kurczliwość tkanki mięśniowej. Im wydajniej i szybciej tkanka mięśniowa pracuje, tym siła i amplituda skurczu jest dużo efektywniejsza. Oprócz samego działanie ukierunkowanego na wydolność mięśniową, karnozyna skutecznie będzie wykazywała dodatkowo działanie antykataboliczne. Blokowanie działania wolnych rodników, przyczyni się do znacznego obniżenia reakcji oksydacyjnych, chroniąc komórki przed działaniem utleniającym. Karnozyna obficie występuje również we włóknach szybkokurczliwych oraz w mniejszej ilości we włóknach wolnokurczliwych. Badania naukowe wykazują, że beta-alanina wspomaga efekt odżywienia tkanki mięśniowej, co tłumaczy również jej działanie ukierunkowane na większą wydolność. Lepiej odżywiona tkanka, będzie wykazywała dużo skuteczniejsze działanie, zarówno pod kątem siłowym, jak i wytrzymałościowym.Beta-alanina wykazuje również działanie wspomagające syntezę koenzymu A, który jest składnikiem niezbędnym w odpowiednim metabolizmie tłuszczów. Trzeba zaznaczyć, że związek ten wpływa również na syntezę kolagenu w tkankach, wspomagając tym samym funkcję naszych stawów. Ważnym działaniem beta-alaniny, jest również jej wpływ ograniczający glikację białek, jak i ograniczenie połączeń krzyżowych. Co więcej, dzięki działaniu beta-alaniny na ograniczenie aktywności wolnych rodników, wykorzystuje się dodatkowo suplementacje tym związkiem podczas problemów sercowo-naczyniowych.

beta alanine

Beta alanina w suplementacji

Wykorzystanie beta-alaniny w suplementacji sportowej zazwyczaj polega na połączeniu jej z preparatami kreatynowymi. Jak donoszą badania naukowe, suplementacja tego typu działa o wiele skuteczniej niż stosowanie substancji pojedynczo. Oznacza to, że beta-alanina nasila działanie kreatyny i odwrotnie.

Beta alanina - dawkowanie

Minimalna skuteczna dawka beta-alaniny to około 800mg w porcji. Taka ilość nie powinna powodować działanie mrowienia i swędzenia. Co więcej, efekt parestezji ograniczyć możemy poprzez zastosowanie beta-alaniny wraz z węglowodanami, co skutecznie będzie hamowało nieprzyjemny efekt szczypania skóry. Dawka regularna mieści się w granicach od 3 do 6g na dobę.

Było o nas głośno w:

Płatności obsługują

Nasi partnerzy logistyczni