Trening siłowy - jak długo muszę czekać na efekty?



Zanim rozpoczniemy treningi wydaje się nam, że od samego wejścia na siłownię mięśnie rosną same. Aby osiągnąć zadowalające efekty potrzebna jest cierpliwość, której bardzo często brakuje osobom początkującym. Myślimy, że efekt powinien być zauważalny od razu - niestety tak to nie działa. Jednym z powodów, dla których ludzie przestają trenować, jest brak motywacji i spore zniechęcenie, gdy nie widzą natychmiastowych efektów i szybkiej zmiany w sylwetce. Ile czasu potrzeba, aby Twoje efekty ciężkiej pracy były zauważalne?


Najszybciej wzrasta siła...


Do zauważenia pierwszych zmian w sylwetce, potrzeba najczęściej 4-6 tygodni regularnych treningów. Jednak wzrost siły pojawi się zdecydowanie szybciej. Mimo tego, że Twoje mięśnie nie zwiększają się znacząco w przeciągu kilku pierwszych tygodni treningu siłowego, stają się one silniejsze. Wynika to ze zmian w sposobie komunikowania się mózgu z włóknami mięśniowymi. Gdy zaczynamy trenować, nawet gdy wcześniej zapoznaliśmy się z zasadami wykonywania danego ćwiczenia, to w praktyce nasza technika jest słaba. Nie mamy pełnej kontroli nad mięśniami, ale z czasem Twój mózg nauczy się kontrolować mięśnie. Na początku treningu, mózg przygotowuje mięśnie do pracy. Z każdą serią i każdym kolejnym ćwiczeniem angażuje coraz więcej jednostek motorycznych. Im dłużej trenujesz, tym Twoje mięśnie stają się bardziej przystosowane do wykonywania danych ćwiczeń. Dłuższy staż treningowy działa tylko na Twoją korzyść. Duże zmiany następują zazwyczaj tylko na początku treningów. Z biegiem czasu wszystko się stabilizuje, a Ty posiadasz większą kontrolę nad własnym ciałem i trening wykonujesz bardziej świadomie.


Większe mięśnie po skończonym treningu?


Dostrzegasz większy, jędrniejszy i bardziej „napompowany” mięsień po skończonym treningu? Niestety, nie jest to spowodowane nagłym przyrostem tkanki mięśniowej. Po treningu siłowym, przepływ krwi do mięśnia znacznie się zwiększa. W środowisku kulturystyki i fitness ten zauważalny efekt nazywany jest „pompą mięśniową”. Niestety trwa on do kilku godzin, ale może tymczasowo sprawić, że Twoje ciało będzie bardziej nabite i jędrne.


Systematyczna praca popłaca


Regularność w treningach jest bardzo istotnym elementem, jeśli chcesz zobaczyć pierwsze efekty swojej pracy już po 4-6 tygodniach. Warto trenować każdą grupę mięśni co najmniej dwa razy w tygodniu. Używając większych obciążeń, doprowadzasz do występowania korzystnych mikro-urazów, wytwarzając w efekcie regeneracji dodatkową, nową tkankę mięśniową. Efekt tzw. zakwasów jest spowodowany wystąpieniem drobnych mikro-uszkodzeń, które potrzebne są do zbudowania nowej tkanki.


Podsumowując


Wzrost siły występuje zdecydowanie wcześniej niż przyrost masy mięśniowej i wszelkiego rodzaju zmian w sylwetce. Wynika to z adaptacji nerwowo-mięśniowej. Jeśli jesteś konsekwentna, zobaczysz efekty swojej pracy już po pierwszym miesiącu ćwiczeń. Budowanie ujędrniającej tkanki mięśniowej wymaga dużej cierpliwości, ale uwierz mi, że warto. ;)


Źródła:


Fizjologia ćwiczeń: Teoria i zastosowanie do sprawności i wydajności. Powers i Howley. 2009.


Inez Gorońska


Team FitWomen


OCEŃ ARTYKUŁ:
5 / 5 5 0
SFD
Było o nas głośno w:

Płatności obsługują

Nasi partnerzy logistyczni