Czy kobiety powinny pić białko serwatkowe po treningu?



Coraz więcej kobiet prowadzi aktywny tryb życia, chce zadbać o smukłe ciało i promienny wygląd. Ćwiczymy dla lepszego samopoczucia, żeby poprawić kondycję lub aby zbudować w końcu ten kaloryfer na brzuchu ;) Nie oszukujmy się jednak – należy jasno zaznaczyć, że jednym z głównych powodów dla których ćwiczymy jest zrzucenie nadmiernej ilości tłuszczyku, który uwielbia nasze biodra, brzuch, czy ramiona. Aktywność fizyczna i zdrowe odżywianie na pewno zagwarantują nam zdrową i wysportowaną sylwetkę. Jest jeszcze jedna rzecz, która może się okazać świetnym pomocnikiem – odpowiednia suplementacja!


Wiele z nas zastanawia się, jakie suplementy powinnyśmy włączyć do codziennej diety. Dziś pragniemy poruszyć temat, o który często pytacie, a mianowicie temat suplementacji odżywką białkową.


Czym jest odżywka białkowa?


Głównym składnikiem odżywki białkowej jest białko. Jeden z makroskładników odpowiedzialnych za utrzymanie naszego ciała w zdrowiu oraz jeden z 3 elementów pełnowartościowej diety (pozostałe dwa to tłuszcze i węglowodany). Białko to główny „materiał” budulcowy naszych mięśni, dlatego pomaga w ich budowie oraz późniejszym utrzymaniu i dalszym rozwoju. Osoby aktywne fizycznie mają zwiększone zapotrzebowanie na białko, lecz nie zawsze są w stanie dostarczyć odpowiednią ilość protein z pożywienia. Wtedy idealnie sprawdza odżywka białkowa w postaci proszku, który możemy dodać do posiłku (np. do owsianki lub omleta), albo wypić w formie smacznego koktajlu.


Czy odżywka białkowa to dobry wybór dla kobiet?



Odpowiedź jest tylko jedna- oczywiście, że tak! :) Stosując białko serwatkowe po treningu, chronimy nasze mięśnie i umożliwiamy im szybszą regenerację po zakończonym wysiłku. Nasze zniszczone podczas treningu włókna mięśniowe potrzebują „paliwa” i odżywienia, aby móc się prawidłowo rozwijać. Białko jest rozkładane na aminokwasy, które „uzupełniają” nadwyrężone po treningu mięśnie. Jeśli nie dostarczymy mięśniom odpowiedniego uzupełnienia po ukończonym treningu, narażamy nasze ciało na niepełną regenerację, która będzie skutkować tym, że nasze mięśnie będą się robić coraz mniejsze (a przecież nie o to nam chodzi!). Aby temu zapobiec, warto stosować odżywkę białkową zaraz po ukończonym treningu, a następnie po upływie 30-60 minut zjeść posiłek potreningowy.


Zalety spożywania odżywki białkowej:


Przede wszystkim, z badań wynika, że zwiększenie ilości białka w diecie przyspiesza naszą przemianę materii nawet o 25%- oznacza to, że białko jest bardzo pomocne w zrzucaniu zbędnych kilogramów! Dodatkowo, białko przyspiesza regenerację, która jest istotną składową treningu, ponieważ to właśnie po zakończonym wysiłku nasze włókna mięśniowe się regenerują i „rosną”, dzięki czemu możemy zobaczyć pożądane efekty i nasz wysiłek nie idzie na marne.


Jaką odżywkę białkową najlepiej wybrać?



Obecnie na rynku mamy szeroki wybór w odżywkach proteinowych w wielu pysznych smakach. Należy zacząć od tego, że wyróżniamy 3 rodzaje białka serwatkowego: WPC (koncentrat białka serwatkowego), WPI (izolat białka serwatkowego) i WPH (hydrolizat białka serwatkowego). Różnią się szybkością wchłaniania do organizmu, jakością oraz tym „ile białka jest w białku”.


WPC to koncentrat serwatki otrzymywany tzw. metodą ultrafiltracji, zawiera on zwykle od 80-86% białek serwatkowych oraz bardzo małą ilość cukrów mlecznych i tłuszczy pozostałych po procesie ultrafiltracji. Białko to nie powoduje problemów trawiennych, łatwo się przyswaja i przede wszystkim jego cena jest zawsze zachęcająca. Jedynym jego mankamentem jest czas trawienia- wynosi on ok. 4h, więc nie jest to najlepsze rozwiązanie po treningu, gdy potrzebujemy dostarczyć białka naszemu organizmowi w trybie natychmiastowym.


WPI, czyli izolat to forma białka serwatki, która została poddana jeszcze większej i dokładniejszej ilości filtracji. Dzięki temu białko jest „czystsze” i zawiera niższą zawartość cukrów i tłuszczy. Dodatkowo, izolat charakteryzuje się znakomitą wchłanialnością i jest lekkostrawny. Jego czas trawienia to 0,5h-1h, więc jest to idealne rozwiązanie dla szybkiej regeneracji po treningu. Izolat zawiera w sobie ok. 95% białka, dlatego jest droższy niż koncentrat.


WPH, czyli hydrolizat białka z serwatki jest otrzymywany jeszcze dokładniejszą i bardziej skrupulatną metodą hydrolizy, przez co jego jakość jest najlepsza w porównaniu do innych białek. Hydrolizat charakteryzuje się najwyższą ceną, ponieważ zawartość białka wynosi w nim 100%. Czas trawienia hydrolizatu to 20-50minut, więc jest to idealne białko dla szybkiej regeneracji po treningu oraz z rana. Należy jednak zaznaczyć, że nie może być ono stosowane jako zamiennik posiłku- ze względu na bardzo szybki czas wchłaniania mogą znacznie pobudzać procesy trawienne. WPH jest odpowieni dla osób z alergiami, jednak jeśli nie masz problemów trawiennych, idealnym rozwiązaniem będzie koncentrat lub izolat - bo po co przepłacać? ;)


Czym się kierować kupując taką odżywkę?


Wszystko zależy od Twoich potrzeb, jednak warto zwrócić uwagę na jakość. Lepiej wybierać produkty bez dodatku węglowodanów oraz z minimalną zawartością tłuszczy. Izolat oraz koncentrat na pewno będą dobrym rozwiązaniem dla każdej z nas. Izolat jest odrobinę lepszy jeśli chodzi o zawartość "białka w białku", jednak koncentrat to również bardzo dobry produkt i w bardziej przystępnej cenie- wbór należy do Ciebie. Warto zwrócić również uwagę na rozpuszczalność produktu. Odżywki białkowe można kupić w opakowaniach o różnej gramaturze, dostępne są nawet 25 gramowe próbki, więc zawsze można przetestować dane białko przed docelowym zakupem. Wybór odżywek jest ogromny, zalecamy jednak kupować odżywki od renomowanych, znanych marek w sprawdzonych sklepach.


Drogie Kobietki, nie bójcie się suplementacji odżywkami białkowymi ! Stosowanie białka niesie ze sobą wiele korzyści, a w połączeniu z treningiem i prawidłowym, racjonalnym żywieniem pozwoli nam uzyskać zadowalające efekty oraz smukłą, wymarzoną figurę.


OCEŃ ARTYKUŁ:
5 / 5 5 0
SFD
Było o nas głośno w:

Płatności obsługują

Nasi partnerzy logistyczni